Ha a balatoni gőzhajózás kezdeteiről beszélünk, természetesen a Kisfaludy, az első balatoni lapátkerekes gőzhajó jut eszünkbe,mely 1846-tól 1887-ig volt szolgálatban. . Sajnos az első balatoni hajóval csak képeken ,rajzokon találkozhatunk, műszaki leírás sincs sok róla.
A balatoni gőzhajózás eszméjét elsőként Kossuth Lajos vetette fel 1842-ben: „Szép ez a Balaton…, mégis az embernek szíve fáj, midőn e roppant vízre tekint… Húsz mérföldnyi sima út, nagyobb mint némely vármegye. S rajta mégis egyetlen hajó sem libeg. Volna csak másutt e tó, amarra nyugat felé, s virító városok körítenék, s fürge gőzösök ünnepelnék az emberész diadalát…” (Kossuth Lajos: Füredi fürdőlevél)
A Balaton második gőzhajója, mely egyben az első hajócsavar meghajtású balatoni vízijármű,szerencsére megmaradt az utókornak. Igazi ikonnak számít, kevés olyan hajó van ma a Balatonon, melynek ilyen kalandos a története,természetes hogy egy déli parti túránk alkalmával feleségemmel ide is ellátogattunk.
A gőzös 1873 óta szolgált a Balatonon és a Dunán, Magyarországon és Ausztriában.Hajtotta gőzgép és dízel motor. 140 év, sok tulajdonos, számos szolgálati terület
1872-ben a Zala-Somogyi Gőzhajózási Társulat számára épült. 1873 március 2-tól 1876-ig Révfülöp, Badacsony és Boglár között közlekedett, és postát is szállított. A gőzgép lapátkerék helyett az akkor legkorszerűbb technikának számító egyenes kihajtású hajócsavart mozgatta (ezért lett csavargőzös),majd a szükségszerű technikai fejlesztés következtében a gőzgépet dízelmotor váltotta fel
Az 50 fő befogadására képes utasszállítót “Zala-Somogy” néven rögzítették, de a legelső híradásokban is Balaton néven említették. Sok tulajdonosa volt a Balatonnak, így többször is átkeresztelték. Alexandra, Mohács és Irma után méltatlanul FK-312 lett, ezzel a névvel hajóztak vele utoljára.
Átélt egy árverezést, évekig szolgált étterem díszleteként, s ez alatt tragikusra romlott az állaga. .Végül feltehetően gyújtogatás következtében a belseje teljesen kiégett
A jelenlegi állapotát annak köszönheti, hogy a város beemelte a turisztikai vonzerő fejlesztési pályázatába, felújításon esett át, s így vált egy interaktív kiállítóhellyé, végül is újjászületett
A GŐZÖS ÚJ ÉLETRE KELT, SZÉPEN FELÚJÍTVA MŰEMLÉK ÉS MÚZEUM HAJÓKÉNT SZOLGÁL A BALATONBOGLÁRI KIKÖTŐBEN. SZOLGÁL MINKET, HOGY NE FELEDJÜK A MÚLTAT,S PÉLDÁT MUTASSON AZ UTÓKORNAK IS
2012 nyarán megnyílt múzeumhajó belseje három részre tagozódik A farrészben archív videókkal, fotóvetítésekkel elevenedik fel a múlt.
Se a gőzgép, se a dízelüzemű gép nincs már a helyén, csak a csavartengely egy darabja látható a padlózatban kialakított üveglap alatt
Rendezvények állandó és időszaki kiállítások, tematikus programok várják a felnőtteket és a gyerekeket kora tavasztól késő őszig. A családbarát bemutató területen, az orrban elkészült egy gyerekszekció is, ahol játékos keretek között ismerkedhetnek meg a legkisebbek a gőzössel, a hajózással, a csomókötéssel, és a kódlobogókkal
A hajó makettek között megtalálhatóak gőzösök, működő gőzgép modell, motorosok és vitorlások.
A szervezők programjai akár több órás játékos elfoglaltságot biztosítanak. Az új kormányosi állás, a korhű egyenruha, a minigőzgép, a játszóház, az RC modellvitorlás és elektromos hajók csupán egy-egy kiragadott példák arra, hogy mik várják a látogatókat a múzeumhajón. A fedélzetről és a kormányállásból a Balaton és a boglári kikötő páratlanul szép látványában gyönyörködhettünk.
A hajó mellett üzemelő Bárka Kávézó teraszán kellemes árnyékban felfrissülhetünk,kiváló környékbeli borokat kóstolhatunk,gyönyörködhetünk a panorámában és ismét gazdagabbak lettünk egy nem mindennapi balatoni élménnyel ezen a kedves ,hangulatos déli parti üdülőhelyen, Balatonbogláron .
források :www.sailing.hu, http://www.facebook.com/csavargozos, http://www.csavargozos.hu/ fotó Nagy István
A régi oldal felületét én is jobban szerettem, de egyre több és szebb anyag kerül fel ide, köszönhetően most ennek a remek összeállításnak is!
“Volna csak másutt e tó, amarra nyugat felé, s virító városok körítenék, s fürge gőzösök ünnepelnék az emberész diadalát” Na ez ma is érvényes a gőzös helyére bármit írunk. A legaktuálisabb a Karnyújtásnyi Balaton másodszorra sem sikerült a 200 km-es kézfogás (de szerintem egy kilométert sem tudnánk kitenni), Katalóniában meg a minap lazán 400 km-es élőláncot alkottak, mert nekik fontos volt!!!!!!!!!!!!!
Csakhogy azt az élőláncot a katalán nemzetgyűlés szervezte,a tartomány függetlenné válásának elősegítésére,tehát egy nemes nemzeti ügy érdekében fejtett ki előremozdító tevékenységet. Nálunk a katalán nemzetgyűlésnek megfelelő “szerv” meg aztán magas ívben tesz a mi ügyünkre, pedig ez is fontos volna
Azért az emberekben is ég a spiritusz, 400.000 az nagyon nagy szám, nincs az a felső vezetés ami képes ilyet mozgósítani, ha nincs meg az akarat. A Karnyújtásnyi Balatonnal mi is bekerülhettünk volna Európa híreibe és végre nem valami negatív dolog miatt.
Viszont megnehezíti a keresést az, hogy mások saját lapjába nem is lehet bármikor azonnal bejutni. Csak akkor, ha az általa feltett anyagnál kattintunk a nevére. De lehet, hogy a főoldalon sokat kell tekernünk, hogy olyan anyagot találjunk, amit ő tett fel. De azt is láttam, hogy van, akinek a nevére a hozzászólásánál is rá lehet kattintani, és előjön valami. nem az anyagai. de a többségnél nem jön elő semmi, csakis azokon a helyeken, ahol ő az anyag tulajdonosa. Ha a keresőben keresünk egy tagot, névvel, akkor semmi az eredmény. Tehát ha keresünk valakit vagy valamit, sokkal nehezebb, mint a régi biwiwen.
Viki említett oldala valójában egy saját Weblap, mert a Post Balatoni Wiw-ben nem jönnek elő azok a bejegyzések, amik ott találhatók.
Én pedig csak most fedeztem fel, hogy mégiscsak van “saját lap”, ami megkönnyíti a keresést. A felhasználónévbe kell kattintani, és ott sorakoznak a tag saját anyagai balra. Jobbra meg főoldali információk vannak. Eddig csak a tagok profilképeibe mentem bele és így gravatart láttam, és abban csak Vikinek van komoly oldala… Szerintem is átláthatóbb, szebb és könnyebben kezelhetőbb volt a régi biwiw, de ez utóbbi dolog a gyakorlással majd kialakul, profira fejlődik :-)
https://balatonoleles.wordpress.com/2013/09/14/lanyok-a-hajolapatnal/
Így oldottam meg! Csak azért is! :-)
https://balatonoleles.wordpress.com/2013/09/14/a-barka-kavezo-boglaron/
Nem értem, miért nem mutatja meg a fotókat! Láttam ,István, Neked sem sikerült Rózsika festményénél. Vajon hol a hiba?
Üdv Béla. Persze , szivat a rendszer ezerrel minket is, kell még idő mire átlátjuk ezt az oldalt, félek, és ezt eddig sem rejtettem véka alá,hogy ez új az oldal átláthatóságban kezelhetőségben érdekességben stb a régi nyomába sem ér, és ha nem lesz valamiféle szerkezeti változás akkor sok feltett érdekes, értékes anyag homályban marad, túlszaladunk csekélyke érdeklődés mellett pillanatok alatt túllépünk az anyagon, már most is tudok nem egyet ami talán több odafigyelést,reagálást megért volna,…………..de lehet hogy én látom rosszul
A múzeumot legközelebb nézem meg, a hajót láttam most frissiben is, júliusban, és tetszett a Bárka kávézó megvalósult ötlete.