MEZÍTLÁB A KÁLI-MEDENCÉBEN


MEZÍTLÁB A KÁLI-MEDENCÉBEN

Autóbusszal érkezem Kővágóörsre, rövidnadrágban, hisz nagy a hőség ezen a szeptemberi kora délelőttön.

A falut nyugat-kelet irányban átszelő főutca egyik házán igazán eredeti, díszítőelemként is funkcionáló házszámozásra bukkanok. Annyira tetszik, hogy ha biztosítana valaki arról, hogy a kőműves nőnemű volt, hát csókokat küldenék neki a jelenből a múltba. De mert nincs ilyen biztosíték, s mert szinte biztosra vehetem, a mester hímnemű egyed, tetszésemet, elismerésemet egy “szép volt, fiú” megjegyzéssel fejezem ki.

Még befotózok egy udvarba, ide:

…mert kedves hangulatot áraszt, és kiérek a faluszélre. Autó megy mellettem, lelassít, a kőtengert keresi. Mutatom, itt lesz mindjárt jobbra. Pár lépés után ott is vagyok már.

Legutóbb másfél éve jártam itt, olyan, mintha tegnap lett volna, ripsz-ropsz bejönnek az akkori képek. De nem így volt legutóbb, hiszen 28 év távlatából próbáltam emlékezni, keresni a köveket, és meg is találtam bizonyos kövön a bizonyos lyukat is. Így készíthettem ugyanolyan beállítású felvételeket, ami bizony érdekes volt. Most viszonylag gyorsan bebarangolom az egészet, beszédbe elegyedek az autóval érkezőkkel, le is fotózzuk egymást.

 

Ezek után elindulok a Kis-Hegyestű felé. Felmenni a tetejére, ez a tervem. Igaz, ilyen “hódítást” lombtalan időszakban kell megvalósítani, hisz akkor jobban látható, hol érdemes menni az úttalan utakon. Tavaly márciusban úgy láttam, északról kell indítanom. Ennek ellenére a másik oldalon kezdek menni felfelé, a két tanyát veszem célba. A tanyák alól ilyen volt a kilátás nyugatra:

Akárhogy nézem, a felfelé haladás lehetősége az egyik ház udvarán át vezet /talán/, de senki sincs otthon, hiába jónapotozok hangosan. Amíg húsz évvel ezelőtt ilyen esetben nem féltem átmászni a kerítésen sem, most nem merek áthaladni az udvaron. Miért nem?  Mert annyira amerikanizálódott a társadalmi környezet az utóbbi években, hogy nem kockáztathatok egy lelövetést.

Van itt egy út a domboldalban, északra mutat, majd annak egy pontjáról elindulok az erdőn át. Akad is három olyan ösvény, amelyen elindulhatok, mindegyiket megpróbálom, de kiderül, ezek vadcsapások, és egy idő után csak négykézláb tudnék haladni. Vasárnap van, ezt nem teszem. Az mindenesetre tényként könyvelhető el, hogy errefelé a vaddisznók és őzek, a rókákról nem is beszélve, nálamnál alacsonyabbak. Félmeztelenségemet megszaggatják az ágak és szúrós akármik, a véremmel viszont nincs baj, piros, mint máskor.

Hamarosan ott állok a Kis-Hegyestű északi lábánál. Ez remek lehetőség, hogy rugalmas legyek. Nem kötöm az ebet a karóhoz, habár karó az van, viszont eb nincs,csak én magam. Tehát nem ragaszkodom a csúcs meghódításához, elteszem a dolgot lombtalan időkre. Helyette elmegyek egészen Kerekikálig, ott még úgysem voltam . De előtte útba ejtem Sóstókált.

Közeledem a Sóstókáli templomromhoz:

Visszanézek a Kis-Hegyestű  felé:

A romnál eszembe jut, hogy Ivcsek ezen a helyen el szokott mormolni egy imát. Nosza, megteszem én is, helyette is, aztán minden göncöm ledobálom s átadom magam a szélnek.

Felfrissülve indulok a tölgy felé, hiányos öltözékben. Cipő van rajtam meg egy alsónadrág, és a hátizsák, ami ez esetben nem csak praktikus, hanem garantálja az eleganciát is.

Közeledem a tögyhöz:

Odaérek, átölelem a hatalmas fát, és megismétlem a légfürdőt is.

Búcsúzás, indulok tovább, egy mácsonyánál visszanézek:

Átkelek a Kővágóörs-Köveskál úton és “toronyiránt” megyek a Kereki-domb felé.

Elérem a Máté-forrást, ez táplálja a Sásdi-patakot. A túristatérképeken név nélkül van jelezve ez a forrás.

Máté-forrás és patakkezdet:

“Rátekintek” a Kornyi-tóra és megyek tovább.

Ketten jönnek szembe, jól bírják a meleget, fel vannak öltözve. Kölcsönös üdvözlés.

A messzeségben két szürke gulyát látok, közöttük valami izét, talán kútféleség. Odaérek, tényleg az. Ez:

Egyszer csak, hogy-hogy nem, a Sásdi-patak keresztbe tesz nekem. Saját magát teszi keresztbe. Nem baj, megyek mellette, biztosan akad keskenyebb rész is, ahol átkelhetek rajta. Elérem a marhákat.

Nemsokára akad egy átjáró, a Kereki-domb felé fordulok és irány az egyenes.

Villanypásztorok próbálnak akadályozni, alkalmas helyen átbújok rajtuk. Haladok jó iramban és meg is van az eredménye. Egyre jobban közeledik a Kereki-domb, hamarosan odaérek.

Alatta fut el a Köveskál-Mindszentkálla, Köveskál-Káptalantóti országút. A domb alján találok egy szál pipacsot, a dombon pedig a Kerekikáli-romot.

Eléggé gazos a környezete, nagy a meleg, a közelében napraforgóföld, sötétbarnák, megégtek kissé a hőségben. Keresem a hely romantikáját.  2009.aug. 4-én Attila itt kérte meg Elina kezét, és ezt a tényt másnap be is jegyezték a Szent György-hegyi látogatási naplóba.

Most irány vissza Kővágóörsre! Ha jól haladok, buszindulásra ott leszek.

Kereki-majorban megajándékoznak egy nagy palack szódával, el is fogy a menet végére. Először azonban ebédelek, sok kakaót kenyérrel, közben gyalogolok. Időnként megállok, körülnézek, még a parlagfűtengerben haladva is. Ilyen is akad a Káli-medencében, feketére égve a nyár hevétől. Parlagfüves terület:

A Sásdi-patak ismét “kikezd velem”. Haladok mellette egy darabig, de semmi olyan pont, ahol átugorhatnék. Nem marad más hátra, megpróbálom a vízen járást. Biztos ami biztos, azért levetem a cipőmet. Hát mit mondjak, nem sikerült tökéletesen. Íme:

Az átkelés helye:

Most jön el az az idő, amikor kezemben viszem a cipőmet. Mezítláb a Káli-medencében – ez a jelen percek varázsa. A Simon-forrásnál cipőbe bújok. Persze csak a lábom fér bele, a fáradtság nem. Ez így van jól. Folytatom a menetelést ilyen fűfátyolban:

Aztán a lelegelt, tágas részeken járok, s elérem a száraz Burnót-patakot.Nem Martini-módra száraz, henem hiányzik belőle a víz. Igaz, a Kis-Hegyestű és Sóstókál közti részen is száraz lábbal keltem át rajta pár órával korábban.

A mosóháznál kiderül, jól jöttem, sok időm van a buszig. Le is táborozok, eltöltök egy kevéske időt bámészkodással, pihenéssel.

Később újra az órára nézek és megállapítom, hogy teljesen egyformák a mutatók, az előbb  össze is kevertem őket. Vagyis elment a busz. Ez azt jelenti, van még lehetőségem pár kilómétert gyalogolni Révfülöpig. A lehetőséget ki kell használni, ezért van.  A mosóház után a Kalligáró-kút jön, aztán be Kővágóörs közepébe! A liba- motívum a kút oldalán:

Kővágóörsi képek:

Elhagyom a falut és jó iramban haladok Révfülöp felé. A kikötőben hagyom magam szeretgetni mindazzal, ami körülvesz. /táj, víz, szél, napfény/. Döntök arról is, hogy a két hét múlva esedékes Balatoniwiw-találkozó résztvevőinek szánt üzenetemet itt rejtem el, mert úgy tudom, ez a helyszín “képben lesz”.

Eldugom a valamit, majd a rózsakertben nyilatkozom a jegenyéknek, miszerint ma is jó napom volt.

A SÓSTÓKÁLI TÖLGYNÉL

A sóstókáli tölgy alatt

velem a szabadság,

a nagy fa oly erős,

lábán biztosan áll még.

Átölelem, ahogy csak bírom,

szívem csendes,

mint a déli árnyék.

Hozzászólás

A hozzászóláshoz tagja kell hogy legyen a . –nak.

Csatlakozzon a(z) . hálózathoz

HozzászólásokKasza Béla által a Október 14, 2011-on 10:43am-kor

Nekem is tetszene különösen, ha a kővágóörsi Jókai uccán menne át a kedves…vagy inkább jönne… mert akkor lenne…..

Az átkelőt nem kerestem de találtam, amúgy meg ilyesmivel kell számolni ha toronyiránt megy az ember. A kereki rom is fent volt, igaz, az “északi-fent” ponton, a földvársáncokat meg nehezen szoktam észrevenni, kivétel a tihanyi Óvár.

Örülök, hogy velem voltatok ezen a “luxusúton”, ahol egy szürkésebb zöld trikót lobogtatott apám, a szél, nem azt, amelyik a profilképemen próbál az egyéb látnivalókon segíteni.

A sóstókáli romoknál tényleg voltak hangok…mintha beszélgettek volna…de sehol sem láttam senkit.

HozzászólásokPOLGÁR Vilmos által a Október 12, 2011-on 10:00pm-kor
Csorda szellem ide, csorda szellem oda…..én is a birkákkal tartok….ők már csak tudják……:)))
Hozzászólásokivcsek által a Október 12, 2011-on 6:59pm-kor
Mondjuk ez is egyfajta megszállottság… (Amúgy meg tudjátok mi a különbség a szálloda és a gilinb-galamb között? A szálloda száll ide, száll oda, mégsem galamb!)
HozzászólásokSchubert Erzsébet által a Október 12, 2011-on 4:23pm-kor
Ez egy luxusút volt a javából, ilyet nem mindenki enged meg magának. Szél gyermeke Béla barát! Köszönet a leírásért!
HozzászólásokNagy Kornélia által a Október 12, 2011-on 3:35pm-kor
Ivcsek! Én ezt az élményt utoljára a Feszti-körképnél éreztem, de ott azt mondták, hogy van magnó is:)
HozzászólásokTicz Mária által a Október 12, 2011-on 2:43pm-kor
Ott én is átkelnék,ahol a birkák Ivcsek….:))))))))))) mindenképp meg kell nézni ezeket a csodákat.Bár én részleteiben már láttam,ezeket a csodákat.
Hozzászólásokivcsek által a Október 12, 2011-on 12:12pm-kor

Béla én meg köszönöm, h helyettem is elmorzsoltál egy imát. :)

A Sásdi patakon van átkelő, egy ligetes bokros “delelőt”-t kell keresni, ott kelnek át a birkák is… A kereki dombra viszont fel kellett volna menned, akár van ott vár, akár nem, mindig vár és a Káli-medence közepén igazán Kál Horkaként érezheted magad, ahogy a vércsék visítoznak feletted. (Amíg a szem ellát jönnek a lovasok, gyűlnek a hadak a nyugati portyához: lódobogás, nyerítés foszlányokat és füstillatát viszi a szél…)

Mi tagadás a Sóstokáli templomrom a szívem csücske, de az is azért mert mindig oda képzelem a középkori falvat, mely körbevette, és még az egykoriak beszélgetését is kihallgatom:)

Kösz a túrát, jó volt veled tartani!

HozzászólásokBartos Zsuzsanna által a Október 12, 2011-on 8:46am-kor

Nem vagyok a szavak embere, nincs is rá szó, egyszerűen csak annyi:  CSODÁT műveltél!

HozzászólásokBánki Károly által a Október 12, 2011-on 7:59am-kor
“Mikor az uccán átment a kedves” írta József Attila, most itt a Jókai uccán én is szívesen átmennék.
HozzászólásokNagy Kornélia által a Október 11, 2011-on 3:54pm-kor
Különleges élmény lehetett egy darabig mezítlábazni arrafelé, így még közelebb kerültél a természethez! A profilképed is ezen a túrán készült? Csak a trikó miatt kérdezem. Köszi az élményeid megosztását és a szépséges szép képeket!
——————–
HozzászólásokBánki Károly által a Október 11, 2011-on 2:30pm-kor
Különös utazás volt, egy-két helyen én is jártam már, sőt a Hősök kútjánál Ivcsekkel együtt, ami azt hiszem kuriózum. Látta már valaki közületek az Ivcseket? Nem hiszem, olyan, mint a Charlie angyalaiban a Charlie volt. Azt a házszámot védetté kellene nyilvánítani, én még nem láttam ilyet. Végül a tavaszi biwiwes túrán kiderül mit rejt a kis csomag a révfülöpi mólón.
HozzászólásokKasza Béla által a Október 11, 2011-on 11:09am-kor
Nagyon szemléletes ez a csatolt fotópár, köszi szépen. Sajnos nincs pénzem, és csoda nélkül ebben az évben nem fogok tudni menni már a világ közepére. De nagyon jó lenne egy közös bringás csavargás, meg különben is, a biwiwes csapattal egy vagy inkább több túra is igazán kellene…
HozzászólásokKasza Béla által a Október 11, 2011-on 10:35am-kor

Örülök, hogy tetszett, köszönöm! Az üzenet időtálló. Műanyag dobozban plusz műanyag zacskóban van. Most már csak attól függ minden, felfedezi-e valaki idegen, illetéktelen addig, amíg biwiwes nem jár ott és nem veszi kézbe. Egyébként szívesen, jó, hogy így utólag velem voltatok, és én is indulnék máris egy újabb túrára. Sajnos  a fotókon vannak flekkek,foltok, mert sérült a gép lencséje.

HozzászólásokPOLGÁR Vilmos által a Október 10, 2011-on 11:16pm-kor

Béla ! minden mondatodból árad a természet szeretete, a szabadság iráni vágy, élvezetes olvasni…

Ja, és remélem a Biwiweseknek szánt üzeneted időtálló….:))))

HozzászólásokTicz Mária által a Október 10, 2011-on 9:02pm-kor
Béla! Szenzációs!
HozzászólásokB.T. Anett által a Október 10, 2011-on 6:05pm-kor
Béla minden lépésednél Veled vagyunk. Nagyon szeretem ezeket az útleírásokat.

4 thoughts on “MEZÍTLÁB A KÁLI-MEDENCÉBEN

Vélemény, hozzászólás?

